måndag 24 oktober 2011

Different

Sitter och kollar på Heart of Dixie och dricker ett stor glas oboy till det! Ibland behövs det så lite för att man ska känna sig helnöjd. Ett tack, ett hej, ett leende, en stor skål glass, ett glas kall oboy.
Enkla småsaker som förgyller var dag. Så viktigt!

Tänkte i alla fall fortsätta lite på min skillnader USA/ Sverige-lista. För den va långt ifrån färdig förra gången. Here we go;

- Taxes Varje gång du går ut och äter på ett ställe där servitrisen kommer fram till dig för att ta ordern, varje gång du klipper dig, fixar naglarna etc, etc så förväntas du att betala dricks här! Det är inte alls som i Sverige där dricks är något extra som vi ser som något som man ska "förtjäna", här så ska du betala det! Det kan tex vara så att en servitris lön endast kommer från dricksen, då förstår man hur viktigt det är att inte glömma bort att betala den. Tycka vad man vill om detta dock, jag kan tycka det är lite svårt att man förväntas att göra det. Men det är bara att dubbla taxen längst ner på notan så vet man hur mycket man ska betala i alla fall!

- Körningen I allmänhet lite mer crazy här en hemma, men det tror jag att jag skrev i förra inlägget. Men något jag inte skrev är att de har två regler här som vi ej har hemma. Du behöver inte ha strålkastarna på när du kör här under dagtid, bara en halvtimme innan solnedgången och en halvtimme efter soluppgången. Lite farligt då vissa glömmer att sätta på lyserna så man ej ser dem alls då det är mörkt ute. Det finns också en regel här som säger att du får köra mot rödljus om du ska göra en högersväng! Finns det ingen skylt som säger " No turn or red" så får du alltså köra mot rött vid högersväng, fast du måste vara varsam såklart. Bra regel enligt mig! :) En kass regel är dock att endast head in parking är tillåtet på många parkeringar. Du får alltså inte backa in tex, why undrar jag då? Bra mycket smidigare och miljövänligare att backa in vissa gånger!

- Affären Ja, väldigt annorlunda den med. För det första helt andra varor en hemma, nyttiga varor kan tex vara sådant som hemma anses vara något som man bara unnar sig ibland (Vet tex en mamma som sade åt sitt barn att äta nutella eftersom att han skulle få i sig de nyttiga nötterna som fanns där i) Såg också en sjuk sak för några dagar sedan, i kryddhyllan. Där kunde du nämligen köpa ett färdigt typ " chicken ticka masala" sett med alla kryddor som du behöver till detta recept redan upphällda i exakt rätt portion. Kanske inte det konstigaste jag sett här, men ändå. Kassan är också en himla massa segare än hemma. Du kan stå och vara lite stressad och tänka, okej, bara en person framför mig. Och ändå så tar det en 10 minuter att komma igenom kassan. Grejen är ju den att de har en himla massa kuponger att hålla koll på, samt att kassörskan ibland packar ner grejerna i påsar till dig, antingen det eller så gör ytterligare en person det. Är i alla fall en upplevelse att handla mat här och jag gillar det! Gäller bara att se till så att man har tiden till det!

Drive through- Finns ju självklart hemma också! Men här finns även de flesta bankomater även i detta format. Så då jag ska sätta in/ ta ut pengar så använder jag alltid drive through:n bredvid gymmet!

Service- När du ska tanka så gör du det inte själv utan du kör upp till macken, ger mannen där, ( ja oftast så är det ju en man) pengarna och så fixar han det till dig. Har även sett att biltvätten här i Westfield, till exempel, inte är automatiskt utan det är folk som faktiskt tvättar bilen åt dig med svampar etc. Vet inte varför dock, men så är det här!


Nu ska jag fortsätta kolla tv, men ha det fint!
Pusshej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar