söndag 9 oktober 2011

Fina New York

Tjeeeena, hemma från storstan igen! Som alltid helt död i benen efter allt gående men det är det det värt många gånger om måste jag säga. Kollar nu hur många celsius vi faktiskt haft idag och vi har banne mig haft hela 32 grader! Det är verkligen inte illa, och jag tror att det kan ha varit något rekord för varmaste oktoberdag i New York på några decennier! Doesn't suprice me, super varmt i oktober ju!

Dagen har i alla fall varit grymt skön! Gesa hämtade upp mig vid 9:30 och vid 10 så tog vi tåget till city. Jag bara älskar känslan av att ta trappan upp för Pennstation och bara gå ut i vimlet mitt i stan! Med alla taxis, poliser, turister och New York-bor, sånt jäklar tempo, alltid! 12 på dagen som 04:00 på morgonen, alltid tempo. Staden som aldrig sover, hell yea! Vi bestämde sedan oss för att gå upp till 44-street där New York-public library ligger! Har verkligen velat besöka det ända sen jag kom hit men när vi kom dit så upptäckte vi att det var stängt på söndagar, så tradigt. Men fint var det minsann! Ska def återvända en annan dag för bättre lycka. Efter detta så gick vi till times square där vi sedan tog tunnelbanan till Uptown! Och väl där så var jag med om något av det finaste och grymmaste jag sett sen jag kom hit faktiskt! Gesas värd farmor & farfar bor nämligen där i ett penthouse precis bredvid central park, och där blev vi inbjuda! Så när vi gick in i skyskrapan så fanns det självklart de som höll dörren och hälsade mycket vänligt på oss. Vi fick sedan anmäla oss i disken, säga vilka vi var samtidigt som killen ringde upp till dem och frågade om de väntade besök. Tog sedan hissen upp till topflour och jisses, kan man bo så eller? Planerar att leva livet lika dant som dem så att jag också kan skaffa mig en sådan lägenhet när jag pensionerar mig! Utsikten från deras balkong var helt sjuk, ärligt talat. Men vi bestämde oss ändå för att gå upp på taket, där utsikten skulle vara ännu mera slående, och ja, det var den! Var så grymt vackert att få se hela staden där uppe i från, obeskrivligt. Det sjuka var också att där så låg en 4 tjejer i solstolar och jobbade på brännan. Livsnjutare, check!

Spenderade i alla fall en bra stund där uppe på taket innan vi tog hissen ner och fick en lite " back to reality" check. Drog till subway för att köpa med oss en macka och sedan så drog vi till Central Park för lite chill där. Hängde där sedan en lång stund, men det har jag tyvärr inga bilder av för kameran dog uppe på taket! :( Och sedan så drog vi till Mangolian bakery för att ta en liten fika. Skulle ju uppenbarligen ha de godaste cupcakesen på manhattan men jag tog en red velvet cake istället, var gott det med! Och sedan så gick vi en 30-blocks tillbaka till Pennstation, puh.

Så lagom trött och nöjd nu efter en dag i finfina NYC. Tog i alla fall en massa bilder innan kameran min dog! :)




Biblioteket! Känner ni igen från " The day after tomorrow" kanske? Det gjorde definitivt jag eftersom att det är en av mina typ 10 filmer, hehe! :)




En cola måste varje människa ( smurf) unna sig någon gång!






Lägg till bild




På taket
Otroligt vackert var det!








New Jersey på andra sidan floden! :)




Central park där ja! :)







2 kommentarer:

  1. hejsan. fina bilder, speciellt från taket. penthouse helt ok, säg till när du flyttat in så kommer vi :) jag var i USA 1999 på jobbresa och skulle efter en helg i NY vidare till Philly. På penn station på väg ner för en lång trappa bar en polisman min väska (som var tung..) enda stället ngn bär ens väska är ute i Asien men då brukar man få betala så jag blev väldigt impad..Ha de bra och kram Carina

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket Carina! :D Jag meddelar när jag flyttar, yes! ;) Jasså, det var mig en en snäll polisman! :) Jag tycker vissa av dem är trevliga här men vissa verkar gilla sin "status" som polisman lite för mycket, hehe!
    Ha de så jättebra! kram!

    SvaraRadera