fredag 7 oktober 2011

Skillnader USA/ Sverige

Tänkte rada upp lite skillnader USA/ Sverige nu när jag faktiskt varit här ett tag! Och tro mig, det finns många. Men ta det med en nypa salt för det är bara en liten del av detta land som jag sett och upplevt!

- Människors moral! Den allra största skillnaden tycker jag definitivt är hur människorna här funkar jämfört med svenskarna. Och det är så svårt att förklara men det är verkligen påtagligt. Det är stora skillnader på vad man tycker är viktigt i livet, vad man ska prioritera tex. Barnuppfostran, syn på jobbet. Line brukar tex säga att vi svenskar jobbar för att leva men här så lever man för att jobba. Kvinnosynen är också väldigt annorlunda här tyvärr. Vilket är ganska så tydligt. Ett bra exempel på detta är något jag såg här om dagen på tv. Då var det en kille som tyckte att tjejer var till för att vara hemmafruar, och då man skulle motbevisa detta så kom man med argumentet " Det är visst möjligt att både ha en karriär och att vara en bra fru" Och så visade man Tori Spelling som både har en bra karriär samt som älskar att vara hemma med barnen och laga mat, den perfekta frun då ja. Konservativa, dubbel check.

- Religionen Är en sak som är väldigt, väldigt viktig här, mer än hemma. Lite känsligt ämne kanske, men här så går man tex på speciella judiska skolor, gym, summercamp, etc.

-Priserena Smink, hårprudukter och kläder är def billigare här än hemma! Och som jag skrev innan så är det vissa gånger inte lite heller. Sötsaker, skräpmat och bensinen såklart är även det billigare! Däremot så tycker jag faktiskt att grönsaker och lite nyttigare mat ibland kan vara dyrare här. Perfekt för en au pair budget ju, haha!

- Kunskaper Vem är jag att snacka egentligen, men jag tycker ändå att det är skillnad på hur mycket många här vet om världen/ hemma.

-Patriotiska Som jag har sagt innan så är det väldigt mycket I love America här, flaggor överallt. I skolan, på bilarna, simhallen, you name it!

- Syn på miljön Stor skillnad från Sverige, som vi nog alla vet. Här är det ju störst och snabbt som gäller. Både vad gäller förpackningar, mat och bilar.

-Retro Också väldigt påtagligt här, som jag inte trodde när jag först kom hit, är att allting ser väldigt retro ut! Helt sjukt är det faktiskt, men ibland så är det som att man går omkring i en film från 80-talet. När man ser det på film så tänker man att okej, så såg det ut där borta på 80-talet, men nej. Fortfarande likadant! Men jag tycker ärligt talat att det är jäkligt charmigt! :)

Många skillnader, och nu så känns det lite som att jag bara radat upp en massa negativa saker. Börjar även jag bli lite smått patriotisk kanske? haha. Nej men ärligt talat så älskar jag allt detta, det mesta iaf, det ska vara annorlunda! Det ska vara skillnader, vad är annars meningen med att åka utomlands, om allt är likadant som hemma!


2 kommentarer:

  1. Hej Johanna
    Kul insikter! Det är ju lite speciellt att komma från ett litet land som Sverige som är beroende av omvärlden till ett land som tror att de ÄR världen.
    Jan

    SvaraRadera
  2. Tjenare Jan! :)) Ja, exakt, exakt! Det är sjukt va olikt det kan vara. Hoppas allt är finfint hos er där hemma! kram!

    SvaraRadera